10 % af mit overskud går til Børns Vilkår

www.hspbalance.com

Holstebro / Aarhus

Denmark

  • Sophia Reichardt
  • hspbalance

Blog

Glædelig Særligt Sensitiv Jul

December 17, 2018

 

Det er den tid på året igen... Den tid, hvor vi som særligt sensitive, ofte føler os ret udbrændte, fordi der er så mange ting på vores 'to-do-liste'. Vi har alle de rette intentioner, så vi starter som regel ud i starten af december med at dekorere hjemmet, bage julekager til vores kære, og vi indhenter ønskesedler fra familie og venner, som vi skal købe julegaver til. Hvis vi har børn, er der diverse aktiviteter, som vi deltager i sammen med dem - hvilket medfører, at vi befinder os blandt mange mennesker på steder, hvor der sker en hel masse, og det gør, at vi hurtigt bliver overstimulerede. Og glem ikke turen til det menneskefyldte indkøbscenter for at købe de perfekte julegaver.

 

Så hvordan navigerer vi gennem december, så vi kan holde en dejlig jul, som vi som særligt sensitive kan se tilbage på med glade minder?

 

* For det første er det vigtigt, at du sætter realistiske mål for dig selv.

Hvis du starter måneden ud med at ville nå en hel masse, for at glæde dem omkring dig, men det dræner dig selv for energi og overskud, så vil ingen blive glade i sidste ende. Lav en liste over, hvad du gerne vil nå og hvornår, og forsøg at spred aktiviteterne i løbet af december, så du kan holde lidt fri ind i mellem.

 

* Keep it simple! Måske behøver du ikke at pynte hele huset og laver alverdens juledekorationer? Måske kan du arrangere med nogle af dine venner og/eller familiemedlemmer, at I donerer til velgørenhed i stedet for at købe julegaver til hinanden? Hvis du føler dig drænet, er det ok at sige "nej tak" til en julefrokost - du skal passe på dig selv, og du skylder aldrig nogen en undskyldning for at gøre det! 

 

* Forsøg at holde dig til en fast døgnrytme og få frisk luft hver dag. Det beroliger dit nervesystem at være ude i naturen, og som du sikkert allerede ved, er søvn altafgørende for et særligt sensitivt menneske.

 

*Selvom det kan være svært i december, så forsøg at spise sundt og undgå for mange søde sager, alkohol og kaffe. Mange særligt sensitive's nervesystem reagerer på den effekt, som sukker, alkohol og koffein har på kroppen, så det er bedst ikke at indtage for meget af det. 

 

* Lav et program for december, hvor du tager højde for 'alene-tid'. Hvis ikke hver dag, så i det mindste hveranden dag. Benyt denne tid til at meditere eller gå en tur, så du kan lytte til din krop's behov. Hvis du konstant er stresset, kan du ikke høre din krop's signaler, og dermed dit behov for en lur eller noget 'alene-tid'.

 

* Sidst men ikke mindst... Mind dig selv om, at du gør dit bedste!

Gør dig selv den tjeneste ikke at presse dig selv for hårdt. Lad dig ikke påvirke af andres posts på de sociale medier - det ligner måske den perfekte jul for dig, men du aner ikke, hvad der egentlig foregår bag kameraet...

 

Når alt kommer til alt handler julen om kærlighed og eftertænksomhed, og på det punkt, du kære særligt sensitive, så gør du det fantastisk! 

 

GLÆDELIG JUL


 

 

Share on Facebook
Share on Twitter
Please reload

Featured Posts

Velkommen til min blog!

November 8, 2018

1/1
Please reload

Archive
Please reload

Follow Me
  • https://www.facebook.com/hspbalance/
  • hspbalance