10 % af mit overskud går til Børns Vilkår

www.hspbalance.com

Holstebro / Aarhus

Denmark

  • Sophia Reichardt
  • hspbalance

Blog

God Sensitiv Nat, min skat

January 17, 2019

 

 

Der har gennem en del år været fokus på vigtigheden af, at børn får nok søvn. For særligt sensitive børn er søvn essentielt! 

 

Søvn er en vigtig del af dit barns udvikling, da det hjælper barnets sind med at slappe og restituere. For et særligt sensitivt barn er overgangen 'fra vågen tilstand til at falde i søvn' (og 'søvn til vågen tilstand') en voldsom overgang, men der er flere ting, du kan gøre for at gøre denne overgang nemmere og blidere for dit barn.

 

Lav en liste over ting, I gør hver aften, inden dit barn skal i seng. Er dit barn endnu ikke gammel nok til at læse, så brug billeder, så dit han/hun kan guide dig gennem listen. Det vil give ham/hende en følelse af ansvar, og forudsigeligheden vil reducere stress, idet barnet da ved, hvad der skal ske inden sengetid.

 

Hold dit barns værelse ryddeligt og mørkt (brug evt. et lille natlys i stikkontakten). Rod kan stresse barnets sind og dermed gøre det svært at falde til ro, hvorfor det er en god idé at rydde op sidst på eftermiddagen. På dette tidspunkt kan det gøres i et roligt tempo, og I undgår unødig larm og uro lige inden sengetid. 

Det er også en god idé at lufte ud inden, barnet skal sove og at sørge for, at rummet ikke er for varmt.

 

Dit barn har fået rigtig mange input i løbet af dagen, og det tager lang tid for ham/hende at bearbejde disse indtryk, så nervesystemet kan falde til ro.

For at hjælpe dit barn med denne proces, kan det være godt med rolige aktiviteter som f.eks. et varmt bad, at læse en historie, eller hvad du fornemmer virker godt for netop dit barn. Undgå helst at benytte computer, Ipad o.lign., da lyset fra disse skærme gør det svært for dit barn at falde i søvn efterfølgende.

 

Sørg for at øvrige familiemedlemmer respekterer dit sensitive barn's behov for ro inden sengetid.

 

Disse råd vil virke positivt på de fleste særligt sensitive børn, men hvad hvis et sensitivt barn, af en eller anden årsag, ikke kan finde ro om aftenen? Hvis det tager timer, inden han/hun falder i søvn med det resultat, at I står med et træt og uoplagt barn om morgenen...

 

I perioder møder et barn så mange indtryk i løbet af en dag, at det har svært ved at falde til ro om aftenen. Hvis det er tilfældet for dit barn, så prøv, i 2-3 uger, at lave en liste over, hvilke aktiviteter der er i løbet af barnet's dag. Det kan måske give jer et billede af, hvad det er, der overstimulerer jeres barn. Måske er der for mange aktiviteter efter skole? Måske efterlader nogle dage flere indtryk, som skal bearbejdes inden sengetid (f.eks. hvis der er musik eller idræt i skolen, eller måske opfører en bestemt lærer sig på en måde, som påvirker barnet.) Hvis du finder ud af, at der er et mønster over, hvad der overstimulerer barnet, så forsøg så vidt muligt at lave om på det.

 

Måske kan du ikke finde en direkte årsag til, at dit barn har svært ved at falde til ro om aftenen? Så er her nogle forslag til, hvad du kan prøve:

 

- Prøv at give dit barn beroligende massage inden sengetid. Helst, når barnet allerede er faldet lidt til ro og er klar til at sove, så han/hun kan glide direkte ind i søvnen efter massagen. Hvis dit barn har svært ved at ligge stille, så prøv at fortælle en lille godnat-historie, hvor handlingen følges op af blide strøg og massage. Historien skal helst være fiktiv og ikke handle om barnet selv, da det ellers kan sætte tanker igang hos barnet, som igen gør det svært at falde i søvn.

 

- Læg dig i sengen, når dit barn skal falde til ro. Men sørg for, at du selv føler dig rolig! Hvis du er stresset eller ophidset er det helt sikkert, at dit sensitive barn kan fornemme dette, og så vil det blot have den modsatte effekt.

 

- Giv dit barn en lille snack 1/2-1 times tid før sengetid. Sørg for at undgå sukker eller andre stimulanser, da det vil påvirke barnets nervesystem negativt.

 

- Stille musik eller at du synger lidt kan hjælpe dit barn til at falde til ro.

 

- Hvis du kan fornemme, at barnet tænker på noget, som er sket i løbet af dagen, så tal med ham/hende om det. Normalt vil jeg anbefale, at tage disse 'snakke' i god tid før sengetid, så det ikke sætter gang i en masse nye tanker, men i få tilfælde kan det være nødvendigt at italesætte det om aftenen, så barnet kan 'give slip på det' og falde til ro.

 

- Det er vigtigt, at du bevarer roen, og ikke bliver vred på dit barn, da dette kun vil medføre mere stress hos ham/hende og dermed gøre det endnu sværere at falde til ro.

 

Har du brug for råd og vejledning ift. netop dit særligt sensitive barn, så er du altid velkommen til at kontakte mig via kontaktformen på min hjemmeside eller mail.

 

 

 

 

 

Share on Facebook
Share on Twitter
Please reload

Featured Posts

Velkommen til min blog!

November 8, 2018

1/1
Please reload

Archive
Please reload

Follow Me
  • https://www.facebook.com/hspbalance/
  • hspbalance