10 % af mit overskud går til Børns Vilkår

www.hspbalance.com

Holstebro / Aarhus

Denmark

  • Sophia Reichardt
  • hspbalance

Blog

Shhh... Indre Ro Som Særligt Sensitiv

March 14, 2019

 

Som særligt sensitiv kender du helt sikkert til det, at dine tanker kører på højttryk nærmest konstant...

 

- "Skulle jeg have sagt det anderledes?"

- "Skulle jeg ikke have sagt det?"

- "Hvorfor kigger han sådan på mig?"

- "Hvorfor er der så megen ondskab i verden?"

- "Naboen så trist ud - mon hun er ked af det?"

- "Skal jeg tage med til den fest, selvom jeg egentlig ikke har lyst?"

- "Hvad vil de andre sige, hvis ikke jeg tager med?"

- "Måske kan jeg tage med, og så bare gå tidligt hjem?"

- "Hvad vil de så sige, hvis jeg gør det?"

osv., osv., osv...

 

Det er en helt naturlig del af det at være særligt sensitiv, for du bearbejder alt dybt - også dine tanker. Men det kan selvsagt være ret anstrengende, så hvad kan du gøre for at få ro i dit sind ind i mellem?

 

Meditation 

Det er efterhånden ret velkendt, at meditation kan skabe ro i sindet, men hånden på hjertet - hvor ofte får du sat dig uden nogen former for forstyrrelser, så du kan lukke øjnene for en stund og 'bare være'? Ikke særligt ofte, vel? Men det skulle du tage at gøre. Iflg. Daniel Goleman og Richard Davidson (forfattere til bogen 'Altered traits: Science Reveals How Meditation Changes Your Mind, Brain and Body') kan meditation give dig: mindre stress, øget medfølelse, øget opmærksomhed, mindre tankespin og bedre helbred.

Blot 10-20 minutters meditation dagligt vil have en betydelig indflydelse på dit sind og dermed også på din indre ro. Nu siger du måske, at du har prøvet at meditere og, at du ikke kan finde ud af at 'slukke for tankestrømmen'... Men som med alt andet, så kræver det lidt træning at kunne meditere. Hvis du har mange tanker skal du vide, at det er helt naturligt i starten. Lad dem blot komme og gi' så slip på dem igen, som om de bare er små skyer, der driver hen over himlen. Hvis du holder fast i denne daglige praksis, vil det helt sikkert give dig mere indre ro samtidig med, at det vil gøre det nemmere for dig at takle situationer, som ellers ville sætte gang i en masse tanker.
Jeg kan varmt anbefale den (engelske) gratis app 'Mind Dive', som har virkelig gode meditationer, inspiration ift. yoga, mindfulness mv.

 

Apps med naturlyde

Du kan downloade mange forskellige apps med naturlyde - også nogle, som er gratis. De er gode at have tændt i baggrunden, når du f.eks. laver mad, arbejder eller mediterer. Hvis du hører radio eller musik, vil du højst sandsynligt tænke over det, du hører, hvorimod naturlyde ikke er noget, du behøver forholde dig til. 

 

YouTube video med 'frequency music'

Der findes musik, der bliver spillet på forskellige frekvenser, som skulle have en bestemt indflydelse på krop og sind. På YouTube er der mange videoer, som retter sig mod en bestemt sindstilstand, så det er bare at søge, og så ellers sætte dig godt til rette og nyde roen og se, om det er noget for dig.

 

Gå i naturen

Det kan næsten ikke siges ofte nok: naturen er fantastisk til at berolige sindet! Gå en tur (gerne alene) og mærk, hvordan kontakten med dine omgivelser giver dig ro i sindet. Lad selvfølgelig telefonen blive hjemme! Og lyt ikke til musik, men i stedet til naturens lyde, imens du sørger for at trække vejret dybt og roligt. 

 

Sørge for at få nok søvn

Hele dit system (krop og sind) regenereres, når du sover. Derfor er det utroligt vigtigt, at du får en god nats søvn! Hvis du har svært ved at falde i søvn pga. tankemylder, så lyt evt. til en meditations-app eller -video, men sørg for, at du ikke kigger på skærmen, da lyset fra denne vil gøre det sværere for dig at falde til ro. Hvis du vågner om morgenen og er veludhvilet, vil du have langt lettere ved at forholde dig til det, dit sensitive sind møder i løbet af dagen. 

 

Sætte 'tænke-tid' af

Hvis der er svære ting eller store beslutninger i dit liv, så er det selvfølgelig nemmere sagt end gjort at stoppe tankemylderet... Så kan du prøve at sætte et tidsrum af, hvor det er tilladt at 'over-tænke'. F.eks. således, at du kl. 16-17 giver dig selv lov til at tænke over alt det, du synes fylder i dit liv. Hvis tankerne så dukker op på andre tidspunkter, kan du sige til dig selv, at de lige må vente, til klokken bliver 16. Det vil ofte gøre det nemmere for dig at 'parkere' dine tanker, da de ikke bliver skubbet helt væk, men blot 'bliver bedt om at vente lidt'. 

 

Har du brug for råd og hjælp ift. det at være særligt sensitiv eller at have et særligt sensitivt barn, så er du mere end velkommen til at snuse lidt rundt på min hjemmeside og evt. booke en tid til en konsultation - enten i Holstebro/Aarhus eller online.

 

Og husk så, du kære særligt sensitive - giv dig selv lov til at finde din indre ro hver dag. Du bliver nødt til at fylde din egen kop, førend du kan give til andre. Det er også en form for kærlighed - til dig selv og dem du holder af.

 

 

 

 

 

 

 

 

Share on Facebook
Share on Twitter
Please reload

Featured Posts

Velkommen til min blog!

November 8, 2018

1/1
Please reload

Archive
Please reload

Follow Me
  • https://www.facebook.com/hspbalance/
  • hspbalance